چگونه بر رفتار مصرف کننده تأثیر بگذاریم


رستوران های فست فود با زباله های یکبار مصرف مشکل دارند. بر اساس آمار کانادا، سالانه سه میلیون تن پلاستیک در محل های دفن زباله کانادا قرار می گیرد که نیمی از آن بسته بندی است. در واقع، کانادایی ها سالانه 1.5 میلیارد لیوان یکبار مصرف استفاده می کنند. A&W کانادا فکر می کند که این خیلی زیاد است.

تصویری از دو دوست که در حال برشته کردن فنجان‌های نوشابه قابل بازیافت خود در حالی که برگ‌ها در اطرافشان می‌چرخند
(تصویر: سونا لی)

طی چند سال گذشته، بسیاری از شرکت های فست فود سعی کرده اند مشکل فنجان را حل کنند. در سال 2021، برخی از رستوران‌های برگر کینگ و تیم هورتونز در منطقه تورنتو، فنجان‌های قابل استفاده مجدد را از طریق برنامه آزمایشی Loop TerraCycle آزمایش کردند، که بسته‌بندی‌های قابل استفاده مجدد را جمع‌آوری، تمیز و مجدداً توزیع می‌کند. اما سیستم‌هایی مانند این، مشتریان را ملزم می‌کنند که تلاش کنند: پرداخت وجه، اسکن یک کد QR، دانلود یک برنامه، و بازگرداندن اقلام به محل مجموعه تعیین‌شده. مشاوران پایداری می گویند هر گونه اصطکاک می تواند مشتریان را از تعامل باز دارد.

A&W کانادا رویکرد متفاوتی در پیش گرفت. آنجلا گریفیث، مدیر استراتژی و معاون ایمنی غذا، رفاه حیوانات و محیط زیست در A&W کانادا، می‌گوید: «ما ساده‌ترین گزینه را برای ترغیب مردم به تغییر رفتارشان ارائه کرده‌ایم. در جدیدترین تلاش دوستدار محیط زیست زنجیره همبرگر، با معرفی برنامه یک فنجان خود، بر روی منحرف کردن فنجان ها از محل های دفن زباله متمرکز شده است: برای یک فنجان قابل استفاده مجدد 3 دلار بپردازید و در بازدید بعدی خود آن را با یک فنجان تمیز تعویض کنید—بدون هیچ گونه هشداری برای مزاحمت یا ناراحتی.

آنجلا گریفیث، معاون ایمنی غذا، رفاه حیوانات و محیط زیست در A&W کانادا
آنجلا گریفیث، معاون ایمنی غذا، رفاه حیوانات و محیط زیست در A&W کانادا (عکس: Jackie Dives)

چالش طراحی یک فنجان قابل استفاده مجدد بود که مردم واقعاً از آن استفاده کنند. این برند ابتدا فنجان های 650 میلی لیتری را آزمایش کرد، اما مشتریان گفتند که آنها خیلی بزرگ هستند. در همین حال، کارکنان پیشنهاد کردند که فنجان ها در زیر همه دستگاه ها قرار گیرند و دارای علامت هایی برای نشان دادن اندازه های مختلف سرو شوند.

A&W کانادا ابتدا در سال 2022 با Zero Cup خود که یک فنجان کاملاً کمپوست پذیر و قابل بازیافت بدون درب یا آستر پلاستیکی بود، به این مشکل رسیدگی کرد. اما مشتریان طعم “کاغذ” را دوست نداشتند، بنابراین برنامه توسعه نیافته بود.

پس از 18 ماه ایده‌پردازی، منبع‌یابی و آزمایش، این زنجیره یک فنجان قابل استفاده مجدد 590 میلی‌لیتری جدید ایجاد کرد و در اکتبر 2023، A&W کانادا برنامه One Cup خود را راه‌اندازی کرد. این فنجان از پلی پروپیلن قابل بازیافت ساخته شده است و می تواند هر نوشیدنی را در منو، از قهوه داغ گرفته تا کاستارد آبجو ریشه یخ زده را در خود جای دهد. پس از تعویض، لیوان ها در ماشین ظرفشویی با ضدعفونی کننده حرارت بالا همراه با لیوان های آبجو شیشه ای نمادین A&W تمیز می شوند و سپس به گردش در می آیند.

تاکنون، این برنامه 200000 فنجان را از محل دفن زباله منحرف کرده است و این شرکت قصد دارد امسال به مرز یک میلیون برسد. برای تشویق مهمانان به تغییر عادات خود، A&W Canada یک غرفه در نزدیکی پردیس دانشگاهی در تورنتو راه اندازی کرد و از “A&W Guy” از تبلیغات خود خواست که One Cups را به دانشجویان اهدا کند که منجر به یک TikTok ویروسی با یک میلیون بازدید شد. برای تشویق کارکنان به توصیه One Cup به مشتریان، این برند یک مسابقه رسمی برگزار کرد: فروشگاه هایی که بیشترین فنجان را فروختند با کارت های هدیه و مهمانی های پیتزا جایزه گرفتند.

مطالب مرتبط: 10 تعویض هوشمند سازگار با محیط زیست برای اقلامی که هر روز استفاده می کنید

برای رستوران‌های دیگری که هدفشان تغییر در عادات مصرف‌کننده است، گریفیثز پیشنهاد می‌کند برای آزمایش محصولی که مردم واقعاً مایل به استفاده از آن هستند، زمان بگذارند. او می گوید: «به طراحی، احساس و ظاهر فکر کنید. “این باید چیزی باشد که برای مخاطب هدف شما جذاب باشد.”

دیدگاهتان را بنویسید