کریستی یاماگوچی، قهرمان المپیک، الهام بخش ساخت عروسک باربی بود.



تری تانگ (آسوشیتدپرس)

مانند بسیاری از دختران کوچک، کریستی یاماگوچی جوان عاشق بازی با باربی ها بود. با برنامه ای مملو از آموزش اسکیت روی یخ، عروسک های باربی او به “بهترین دوستان” او تبدیل شده اند.

بنابراین، زمانی که یک اسکیت باز المپیکی برنده عنوان قهرمانی در حال تبدیل شدن به یک دختر باربی است، سورئال است.

“این یک افتخار بزرگ است. من فکر می‌کنم که با این افتخار، نه تنها به‌خاطر موفقیت‌های المپیک شناخته شدم، بلکه در طول ماه AAPI و پیروی از برخی از زنان باورنکردنی که به آنها بت می‌گویم – آنا مائه ونگ، مایا آنجلو، و رزا پارکس، افتخار زیادی به همراه دارد. یاماگوچی. آسوشیتدپرس گفت. سخت است ببینم که با آنها در یک دسته قرار می‌گیرم.»

ماتل روز چهارشنبه اعلام کرد یاماگوچی که اولین آسیایی-آمریکایی بود که در بازی های المپیک زمستانی 1992 در اسکیت انفرادی مدال طلا کسب کرد، به عنوان یک عروسک برای مجموعه باربی “زنان الهام بخش” جاودانه شد. انتشار همزمان با ماه میراث جزیره نشینان آسیایی آمریکا و اقیانوس آرام در ماه می است.

این اولین تصویر عروسک یاماگوچی نیست. در دهه 90، نمایش تور “ستاره ها روی یخ” مجموعه ای از عروسک ها را بر اساس اسکیت بازان مشهور منتشر کرد. نسخه باربی بسیار دقیق تر است.

ماتل هر آنچه را که مدال آور آن زمان در المپیک آلبرتویل فرانسه پوشیده بود تکرار کرد: لباس مشکی براق مشکی و طلایی لورن شیهان، بند موی طلایی و حتی دسته گل قرمز و سفید مانند یاماگوچی. در بالای سکو.

یاماگوچی گفت که هم او و هم شیهان “فقط صورتی” هستند.

از ظاهر عروسک هم راضی است.

“قطعا شبیه من است. می دانید، چشم ها و فقط شکل صورت. و سپس، البته، مو، احتمالا. یاماگوچی با لبخند گفت.

او قدردانی می کند که این عروسک پس از فیلم پرفروش سال گذشته “باربی” ظاهر شد. دختران او که 18 و 20 ساله هستند، از طرفداران فیلم نامزد اسکار هستند. اولین واکنش آنها به باربی بودن مادرشان؟ ناباوری

«وقتی فهمیدند من در حال خرید یک عروسک هستم، شوکه شدند و گفتند: «چی؟ به عنوان یک مادر، چگونه حق دارید؟ یاماگوچی گفت، اما برای شما خیلی جالب است.

وقتی یاماگوچی در دهه 90 به یک نام آشنا تبدیل شد، بیشتر بچه های آسیایی با احساس بچه های اسباب بازی که ما نبودند بزرگ شدند. اگر شما یک والدین آسیایی بودید و به دنبال یک عروسک آسیایی در ایالات متحده بودید، به احتمال زیاد به شرکت‌های سفارش پستی مستقل روی می‌آورید یا منتظر می‌مانید تا از کشور میراث خود دیدن کنید.

از آن زمان، بازار اسباب‌بازی‌ها با شرکت‌های بزرگی مانند Mattel که تنوع بخشیده‌اند و کارآفرینان مستقلی که خلأ را پر می‌کنند، کمی تکامل یافته است. دو خط عروسک آسیایی به نام‌های جیلی بینگ و جویدالز در سال گذشته راه‌اندازی شده‌اند، یکی با مادری آسیایی و دیگری با مادری آسیایی کانادایی. هر دو نتوانستند عروسک هایی را پیدا کنند که شبیه دخترانشان باشد.

ساپنا چریان، استاد روانشناسی در دانشگاه واشنگتن که در سال 2018 یک سال در هیئت مشورتی جهانی باربی متل خدمت کرد، گفت که آسیایی‌آمریکایی‌ها مدت‌هاست که با دو کلیشه سر و کار داشته‌اند: الگوی کودک اقلیت یا خارجی‌های همیشگی. اسباب‌بازی‌ها می‌توانند این افسانه‌ها را از بین ببرند و در عوض نشانه پذیرش و فراگیری باشند.

عروسک هایی که با الگوبرداری از افراد واقعی ساخته شده اند، می توانند مردم را در مورد همتایان انسانی خود صحبت کنند. چاریان انتخاب باربی یاماگوچی را تشویق کرد.

چریان که کلیشه های فرهنگی و تأثیر آنها بر تفاوت های نژادی و جنسیتی را مورد مطالعه قرار می دهد، گفت: «ورزشکاران آسیایی زیادی وجود دارند، اما مانند ورزشکاران سایر نژادها از آنها حمایت نمی شود. او گفت: «همسان شدن از نظر هویت نژادی، جنسیت یا هر دو، برای ایجاد الگوهای نقش مؤثر برای کودکان مهم است.

ماتل عمدتاً به دلیل تلاش‌هایش در زمینه تنوع مورد تحسین قرار گرفته است، اما در این راه گام‌های اشتباهی نیز داشته است. در سال 2021، این سازنده اسباب‌بازی گفت که با عدم گنجاندن یک عروسک آسیایی در مجموعه باربی‌های خود با موضوع المپیک توکیو، “کم” کرده است. در ژانویه، واکنش‌هایی به باربی‌های آسیایی «شما می‌توانید هر چیزی باشید» که کلیشه‌ای به نظر می‌رسید، وجود داشت. یکی نوازنده ویولن بود و دیگری دکتر در اسکراب پاندا.

ارتباط یاماگوچی با باربی، نماد فرهنگ پاپ آمریکایی، به ویژه با توجه به آنچه که او و خانواده اش به عنوان آمریکایی های ژاپنی با آن مواجه بودند، قابل توجه است. او در مورد اینکه چگونه پدربزرگ و مادربزرگ مادری و پدری اش در پاسخ به حمله ژاپنی ها به پرل هاربر در سال 1941، مجبور به ورود به اردوگاه های بازداشت در ایالات متحده شدند، صحبت کرد.

هنگامی که او طلا را بیش از 50 سال بعد به دست آورد، پوشش رسانه ای تا حدی بر این موضوع متمرکز شد که چرا به نظر می رسد او قراردادهای تأیید زیادی نداشته است. در مقاله AP در سال 1992، یکی از مدیران تبلیغات ورزشی، اصل و نسب ژاپنی خود را مقصر دانست و دلیل آن را جو اقتصادی علیه ژاپن عنوان کرد. این مدیر اجرایی گفت: “این اشتباه است، اشتباه است، اشتباه است، اما درست است.”

بنابراین، در حالی که باربی ممکن است فقط یک اسباب بازی به نظر برسد، برای یاماگوچی بسیار بیشتر است.

او می‌گوید: «وقتی بچه‌ها خودشان را می‌بینند یا کسی را می‌بینند که به آنها الهام می‌دهد، فقط دنیای و تخیل آنها را به روی آنچه ممکن است باز می‌کند.

___

تان یکی از اعضای تیم نژاد و قومیت AP در فینیکس است. او را در X دنبال کنید @ttangAP.



دیدگاهتان را بنویسید